13. mars 2009

Steg for steg....


Jeg har fått noen henvendelser ang. disse praktiske "Ruske-posene". Den er ganske grei å sy, og nå skal jeg prøve å vise deg hvordan...

Du trenger: stoff til utsiden: 7" x 16"
vatt: 7" x 16"
innsiden: 8" x 16"
Stoff til nåleputen: 5 1/2" x 5 1/2"
Base: 2 stk 6" x 6" , 1 stk vatt 6" x 6"
Reimer: 1 stk 3" x 8"


Stoffbiten til nåleputen brettes sammen rette mot rette og syes sammen. Husk åpning for vrenging. Fyll posen med plastgranulat og sy åpningen igjen for hånd.
Stoffbiten til reimer brettes inn mot midten på langs 2 ganger. Brett inn ca.1 cm i hver ende og sy en stikning langs kantene. Kutt så reimen i to. Juster lengden på reimene til ca 9 cm.Sy på en bit borrelås(ca. 3 cm)på hver av reimene.
Posen: Legg "utsidestoffet" oppå vatten med retten opp. Deretter innsidestoffet med rettsiden ned. Sy sammen disse tre delene i den ene langsiden. Sy deretter stykket sammen til en sylinder som på bildet. Sy bunnen sammen på posens utside. Gjør det samme med innsidestoffet, men her må du la et stykke stå igjen til vrengeåpning.
Klipp ut en firkant på 1" x 1" i hvert hjørne. Sy hjørnene sammen.


Tre en "plastreim/strip" inn i posen gjennom vrengeåpningen i posens bunn. ( Plasten bør ha en bredde på 1cm . Plastreimen er av den typen som er festet rundt pappesker etc..)La reimen overlappe med 2-3 cm.


Når du har fått reimen på plass rundt kanten, tråkler du rundt sånn at den holder seg på plass. Sy nå i "grøften" mellom stoffene. (løpegang)
Sy borrelåser på posens innside, under plastkanten og med ca 3 cm avstand. (se bilde)

Basen: Legg stoffene rette mot rette med vattstykket i bunn. Legg reimene inn som på bildet(dvs, ikke helt som på bildet, for hvis du studerer det litt kan du se at reimene ikke ligger samme vei...hmm.. så det gjelder å være våken.. ;O)
La avstanden mellom reimene være ca 3 cm.
Vrangsy og husk vrengeåpning!
Når du har vrengt basen, kan du sy litt på kryss og tvers, eller frihåndsquilte.
Klipp et stykke "antiskli" og fest det på undersiden av basen for hand. Dette, og vekten av nåleputengjør at posen henger støtt.


Lim nåleputen på basen. (jeg bruker limpistol) Kos deg med å pynte med f.eks knapper, broderi etc. Nå er posen ferdig, og etter noen dager kan du ikke forstå hvordan du klarte deg uten.. ;O)

God helg kjære bloggvenner!

20 kommentarer:

Anonym sa...

For en grei beskrivelse, har sydd noen ruskeposer selv, ved å se på bilder, men fikk noen aha opplevelser nå. Ha en riktig fin helg.
-Anneli-

Unknown sa...

Heisann!

Tusen takk for hilsning. Sitter her og nyser og hoster, og gleder meg til å prøve meg på posen din. Takk for at du har lagt ut beskrivelse. God helg

mvh solfrid¤

Anita sa...

Det var service det! Skal forsøke meg på en sånn en av de nærmeste dagene! Tuusen takk! Ha en flott og kreativ helg! Klem!

Rita Tjelta sa...

Og jeg som hadde tenkt å spørre deg om mønsteret hehe..nå slipper jeg jo det. Takk skal du ha. Ha en flott og kreativ helg!!!

Unknown sa...

Hei!
Så flott at du har laget beskrivelse på ruskepose.
Jeg har sett mange som har laget disse posene, men det er første gang jeg ser en turtial på hvordan man gjør det... :O)

Nå skal også jeg få laget meg en.!

Ønsker deg en kreativ weekend!

synnøve

LAPPEQURI sa...

Du er en engel.Ha nesten ikke tid til å vente til helga er over:-) Skal lage meg ei slik når jeg kommer hjem. Er på hytta i helga uten sy maskin men kansje like greit å få hvilt armene litt har hadt ei hektisk uke:-))
Ha ei flott helg:-))

ingliss sa...

Så snillt av deg å vise fram hvordan disse kjekke posen sys. Dette blir nok et prosjekt her om ikke så lenge.

2ne sa...

Så flink du har vært som har lagt ut mønsteret på denne måten, en enkel beskrivelse og så grei og følge. Har selv sydd flere slike poser og de er så kjekke å bruke. Ha en flott helg

Steinbokkjen ;o) sa...

Hei vennen! Du e no berre heilt fenomenal. Super oppskrift - no e da månge so vette happy!
Tuusen takk fø sist forresten! Kjempe koooz. og berre så du kan lura litt t so e da plass t deg frå torsdag av...
See you soon!
Kooooooooooz deg og ha ei nyyyyydle helg!
kjempe klem

Anonym sa...

Kjekk og grei disse. Har sydd mange av denne typen selv. Istedet for to reimer til å holde posen, kan man også lage en litt bredere. Jeg limer også fast to magneter eller et magnetbåd på mellom nåleputen og posen for å holde nåler på plass.

VELKOMMEN sa...

Hei!
Jeg er ny blogger og går fra blogg til blogg om dagen. Du har en fin side. Jeg falt for ruskeposen din, måtte sy en med en gang, fint mønsker og godt forklart.
Tusen takk!

Solveig sa...

Å, ein slik ein bør eg også lage - nok av rot rundt mi symaskin... Takk for oppskrift :)

Kristoffa sa...

Takk for at du deler oppskriften på ruskepose. Må nok prøve meg på en slik:)

Findus sa...

Så bra :O). Takk for at du deler oppskriften . Du har mye gode ideer her :O)

Randi sa...

Disse var virkelig kjekke. Jeg er ikke akkurat noen syer selv,men prøver litt. Har gått et par kurs i vår, så kanskje blir det mer... Masse flott her hvertfall.

Anonym sa...

I og med at jeg er en ganske så fersk syer selv har jeg ikke laget meg ruskepose enda, men nå skal jeg virkelig prøve meg på den. Det virket som ei grei forklaring så tror vel jeg også skal få det til.
Tusen takk og god helg:-))

Ann Jorunn sa...

Tusen takk for at du deler fremgangsmåten med oss:)

Solfrid sa...

Nydelige ruskeposer!!!

Sparky sa...

this is beautiful thread catcher..thanks for showing me how

Elisabeth Solum sa...

Tusen takk for super beskrivelse! :) Jeg klarte å legge motivet opp ned .. så jeg måtte sy en ny. :) Men, jeg får bruk for den også ..
http://lisa-sol.blogspot.no/2014/10/min-ruskepose.html
Ha en fin høst! :)
Klem Lisa